Hela sveriges kurser och ämnen

Engelska 2, ENSENG52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, till exempel vardagliga situationer, intressen och personer. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning.
  • Levnadsvillkor, traditioner samt sociala och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Reception

  • Tydligt talat språk, även med viss dialektal färgning. Texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande. Språk och texter via film och andra medier.
  • Sammanhängande talat språk och samtal, till exempel dialoger och intervjuer.
  • Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
  • Texter av olika slag och med olika syften, till exempel reportage och manualer.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Produktion och interaktion

  • Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Diskussioner, samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika sammanhang.
  • Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra och precisera.
  • Strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till i samtal och skriftlig kommunikation, till exempel omformuleringar, frågor och stödjande fraser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehåll och detaljer. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig med fraser och meningar. I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig med fraser och meningar. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att redogöra för innehåll och detaljer på ett enkelt sätt. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. Dessutom använder eleven någon strategi som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven beskriver på ett enkelt sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att redogöra för innehåll och detaljer på ett utvecklat sätt. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och sammanhängande. I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt. Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

search