Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Friluftsliv (FROFRI5)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Friluftsaktiviteter för olika åldrar.
  • Allemansrätten.
  • Friluftsaktiviteter, till exempel göra upp eld, laga mat och övernatta i naturen.
  • Friluftslivets betydelse för hälsa och välbefinnande.
  • Utrustning för olika friluftsaktiviteter, till exempel för fiske, vandringar i naturen och skidåkning.
  • Säkerhet i samband med friluftsaktiviteter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva olika fritids- och friskvårdsverksamheter. Eleven medverkar också i samtal om fritidens betydelse för människors hälsa och välbefinnande. Eleven medverkar i att beskriva verksamhetens tekniska utrustning. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment inom verksamheten på ett ergonomiskt, säkert och serviceinriktat sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika fritids- och friskvårdsverksamheter. Eleven samtalar på ett enkelt sätt om fritidens betydelse för människors hälsa och välbefinnande. Eleven beskriver på ett enkelt sätt verksamhetens tekniska utrustning. Eleven utför med tillfredsställande resultat arbetsmoment inom verksamheten på ett ergonomiskt, säkert och serviceinriktat sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika fritids- och friskvårdsverksamheter. Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om fritidens betydelse för människors hälsa och välbefinnande. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt verksamhetens tekniska utrustning. Eleven utför med gott resultat arbetsmoment inom verksamheten på ett ergonomiskt, säkert och serviceinriktat sätt.

Program där kursen förekommer

search