Hela sveriges kurser och ämnen

Hästkunskap 1, HAUHAS51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och teknisk grund

  • Hästraser och deras utseende, egenskaper och användningsområden.
  • Hästars biologi, behov och naturliga beteenden.
  • Hästars betydelse för människors fritid och rekreation samt för natur- och landskapsvård.
  • Rutiner i arbete med hästar.
  • Hästars miljö, till exempel stallar, rasthagar, beteshagar och ridhus.
  • Stallklimat, temperatur, luftfuktighet och ljus.
  • Vatten och foder till hästar.
  • Hygien och rengöring i arbete med hästar.
  • Metoder och tekniker i arbete med skötsel av hästar, till exempel ryktning, hovvård och sadelvård.

Skötsel och hantering

  • Daglig skötsel av hästar, stall och anläggningar, till exempel transport av foder, utfodring och rengöring.
  • Tillsyn av hästar. Stallturer, tolkning av hästars beteende och bedömning av hästars hälsa och välbefinnande.
  • Hantering av hästar med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Hantering av foder, strömedel och gödsel.
  • Hantering och skötsel av handredskap och teknisk utrustning, till exempel vattenkopp, foderskopa och ryktborste.
  • Hantering och skötsel av hästars utrustning, till exempel sadel, täcke och benskydd.
  • Daglig tillsyn och skötsel av beten och rasthagar.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel, till exempel djurskyddslagen, miljölagar och allemansrätten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva hästars biologi, behov och beteende. Eleven medverkar också i att utföra arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven medverkar i att arbeta på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt hästars biologi, behov och beteende. Eleven utför med viss säkerhet arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven arbetar på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hästars biologi, behov och beteende. Eleven utför med säkerhet arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven arbetar på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.