Hela sveriges kurser och ämnen

Hästkunskap 2, HAUHAS52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och teknisk grund

  • Hästars användningsområden, till exempel inom hästsport, rekreation och som dragdjur.
  • Hästars biologi, behov och naturliga beteenden. Hästars hälsa och välbefinnande. Hästars behov av näring.
  • Rutiner i arbete med hästar.
  • Hästars miljö, till exempel stallar, rasthagar, beteshagar och ridhus.
  • Stallklimat, temperatur, luftfuktighet och ljus. Mätning och justering.
  • Vatten och foder till hästar. Tillgång till vatten och vattenkvalitet. Fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
  • Hygien och rengöring i arbete med hästar. Smitta och smittspridning.
  • Metoder och tekniker i arbete med skötsel av hästar, till exempel ryktning, hovvård och sadelvård.
  • Skador och sjukdomar samt förebyggande hälsovård.

Skötsel och hantering

  • Daglig skötsel av hästar, stall och anläggningar, till exempel utfodring, rengöring och att utrusta hästen.
  • Tillsyn av hästar och deras vistelsemiljö. Stallturer, kontroll av hästens vistelsemiljö, beteende, hälsa och välbefinnande. Förebyggande hälsoarbete. Visitering av hästen.
  • Hantering av hästar med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Hantering av foder, strömedel och gödsel.
  • Hantering och skötsel av handredskap och teknisk utrustning, till exempel vattenkopp, foderskopa och ryktborste. Kontroll och underhåll.
  • Ryktning och bandagering.
  • Hantering och skötsel av hästars utrustning, till exempel sadel, täcke och benskydd.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel, till exempel djurskyddslagen, miljölagar och allemansrätten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva hästars biologi, behov och beteende. Eleven medverkar också i att utföra arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven medverkar i att arbeta på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt hästars biologi, behov och beteende. Eleven utför med viss säkerhet arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven arbetar på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hästars biologi, behov och beteende. Eleven utför med säkerhet arbetsmoment inom skötsel av hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende. Eleven arbetar på ett djuretiskt, hygieniskt och säkert sätt.

search