Hela sveriges kurser och ämnen

Lantbruksdjur 1, LABLAN51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och teknisk grund

  • Olika lantbruksdjur, till exempel mjölkkor, höns och får.
  • Lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteende.
  • Lantbruksdjurs miljö, till exempel stallar, rasthagar och beteshagar.
  • Lantbruksdjurs betydelse för landskapsvård och biologisk mångfald.
  • Stallklimat, temperatur, luftfuktighet och ljus.
  • Rutiner i arbete med lantbruksdjur.
  • Vatten och foder till lantbruksdjur.
  • Hygien och rengöring i arbete med lantbruksdjur.
  • Produkter från lantbruksdjur, till exempel mjölk, ägg och skinn.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av lantbruksdjur och djurstallar. Transport av foder, utfodring och rengöring.
  • Tillsyn av lantbruksdjur. Stallturer, tolkning av djurs beteende och bedömning av djurs hälsa och välbefinnande.
  • Hantering av lantbruksdjur med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Hantering av foder, strömedel och gödsel.
  • Användning av handredskap och teknisk utrustning.
  • Daglig tillsyn och skötsel av stallar, inredning och teknisk utrustning.
  • Daglig tillsyn samt skötsel av beten och rasthagar.
  • Hantering av produkter från lantbruksdjur.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av lantbruksdjur.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med lantbruksdjur, till exempel djurskyddslagen, miljölagar och livsmedelslagen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven medverkar i att utföra skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven medverkar också i att arbeta på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven medverkar i att använda teknisk utrustning och digitala hjälpmedel. Eleven medverkar i att hantera produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven utför med viss säkerhet skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven arbetar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven använder teknisk utrustning och digitala hjälpmedel på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven utför med säkerhet skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven arbetar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven använder teknisk utrustning och digitala hjälpmedel på ett ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.