Hela sveriges kurser och ämnen

Lantbruksdjur 2, LABLAN52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och teknisk grund

  • Olika lantbruksdjur för produktion av till exempel kött, mjölk och ägg.
  • Lantbruksdjurs betydelse för landskapsvård och biologisk mångfald.
  • Lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteende. Lantbruksdjurs hälsa och välbefinnande. Lantbruksdjurens behov av näring.
  • Lantbruksdjurs miljö, stallar, rasthagar och beteshagar.
  • Stallklimat, temperatur, luftfuktighet och ljus. Mätning och justering.
  • Rutiner i arbete med lantbruksdjur.
  • Skador och sjukdomar samt förebyggande hälsovård.
  • Vatten och foder till lantbruksdjur. Tillgång till vatten och vattenkvalitet. Fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
  • Hygien och rengöring i arbete med lantbruksdjur. Betydelsen av hygien för djurens hälsa.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel i djurstallar. Transport av foder, utfodring och rengöring. Skötsel av lantbruksdjur i olika åldrar.
  • Tillsyn av lantbruksdjur och deras vistelsemiljö. Stallturer, brunst, djurbeteende och djurhälsa. Förebyggande hälsoarbete.
  • Daglig tillsyn och skötsel av stallar, inredning samt teknisk utrustning.
  • Daglig tillsyn och skötsel av beten och rasthagar.
  • Hantering av lantbruksdjur med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Användning av handredskap och teknisk utrustning. Kontroll och underhåll av teknisk utrustning.
  • Hantering av produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av lantbruksdjur.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med lantbruksdjur, till exempel djurskyddslagen, miljölagar och livsmedelslagen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven medverkar i att utföra skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven medverkar också i att arbeta på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven medverkar i att använda teknisk utrustning och digitala hjälpmedel. Eleven medverkar i att hantera produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven utför med viss säkerhet skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven arbetar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven använder teknisk utrustning och digitala hjälpmedel på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt lantbruksdjurs biologi, behov och naturliga beteenden. Eleven utför med säkerhet skötsel av lantbruksdjur och djurstallar med hänsyn till djurens behov och beteenden. Eleven arbetar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Eleven använder teknisk utrustning och digitala hjälpmedel på ett ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter från lantbruksdjur på ett hygieniskt och säkert sätt.

search