Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Moderna språk (MONXXX5)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, till exempel vardagliga situationer, intressen och personer. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden i världen där språket används. Språkets utbredning i världen.

Reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande. Texter med bildstöd. Språk och texter via film och andra medier.
  • Sammanhängande tydligt talat språk och samtal av olika slag, till exempel dialoger och enkla samtal.
  • Berättelser och annan fiktion i talad och dramatiserad form samt i skrift. Sånger.
  • Information och meddelanden, till exempel på skyltar och i reklam.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Språkliga företeelser i det språk som eleverna möter, till exempel uttal, intonation och fasta språkliga uttryck.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i talat språk.

Produktion och interaktion

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i tal.
  • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel omformuleringar, gester och frågor.
  • Språkliga företeelser för att stödja och berika kommunikationen, till exempel uttal, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.
  • Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor, bekräftande fraser och uttryck.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehållet. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och i någon mån begripligt med ord och fraser. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.

I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett enkelt sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehållet. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.

I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar på ett utvecklat sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Program där kursen förekommer

search