Moderna språk (MONXXX5)
Information
- Gå till ämne, Moderna språk
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, till exempel vardagliga situationer, intressen och personer. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden i världen där språket används. Språkets utbredning i världen.
Reception
- Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande. Texter med bildstöd. Språk och texter via film och andra medier.
- Sammanhängande tydligt talat språk och samtal av olika slag, till exempel dialoger och enkla samtal.
- Berättelser och annan fiktion i talad och dramatiserad form samt i skrift. Sånger.
- Information och meddelanden, till exempel på skyltar och i reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
- Språkliga företeelser i det språk som eleverna möter, till exempel uttal, intonation och fasta språkliga uttryck.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i talat språk.
Produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i tal.
- Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
- Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel omformuleringar, gester och frågor.
- Språkliga företeelser för att stödja och berika kommunikationen, till exempel uttal, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.
- Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor, bekräftande fraser och uttryck.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehållet. Eleven medverkar i att använda strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och i någon mån begripligt med ord och fraser. Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet. Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven kommenterar på ett enkelt sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehållet. Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning.
I muntliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven kommenterar på ett utvecklat sätt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för hotell, restaurang och bageri | HR | 5 | Programfördjupningskurser |
Programmet för samhälle, natur och språk | SN | 3 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 2 |