Hela sveriges kurser och ämnen

Religionskunskap 1, REIREL51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kristendomen, de övriga världsreligionerna och andra livsåskådningar samt några av deras centrala trosuppfattningar och kännetecken.
  • Gudsuppfattningar och människosyner inom olika religioner.
  • Olika religioners syn i sociala frågor och samhällsfrågor, till exempel i frågor som rör kön, sexualitet och ekonomi.
  • Individers och gruppers identiteter och hur de kommer till uttryck i förhållande till religioner och andra livsåskådningar, utifrån till exempel skriftliga källor, traditioner och nutida händelser.
  • Existentiella frågor av betydelse för eleverna. Livsfrågor i anslutning till födelse, liv och död.
  • Uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap i den aktuella samhällsdebatten.
  • Etiska ord och begrepp utifrån olika situationer i vardagen och i yrkeslivet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven medverkar i att föra resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen medverkar eleven i att samtala om etiska och existentiella frågor. I samtalen medverkar eleven i att använda några etiska begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven för enkla resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen samtalar eleven på ett enkelt sätt om etiska och existentiella frågor. I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven för utvecklade resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen samtalar eleven på ett utvecklat sätt om etiska och existentiella frågor. I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.