Hela sveriges kurser och ämnen

Religionskunskap 2, REIREL52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nyreligiösa rörelser och strömningar, vad som kännetecknar dem och vad de har för förhållande till världsreligionerna.
  • Privatreligiositet. Människors egna tolkningar av religiösa trosuppfattningar i ett samhälle präglat av mångfald.
  • Religioners och livsåskådningars betydelse för människors identitet, tillhörighet, gemenskap och syn på jämställdhet.
  • Uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap.
  • Etiska och existentiella frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner och andra livsåskådningar samt i elevernas egna ställningstaganden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven medverkar i att föra resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen medverkar eleven i att samtala om etiska och existentiella frågor. I samtalen medverkar eleven i att använda några etiska begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven för enkla resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen samtalar eleven på ett enkelt sätt om etiska och existentiella frågor. I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt kännetecken för någon religion eller annan livsåskådning. Eleven för utvecklade resonemang om hur livsåskådningen kan ta sig uttryck för människor.

Utifrån livsåskådningen samtalar eleven på ett utvecklat sätt om etiska och existentiella frågor. I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.