Hela sveriges kurser och ämnen

Sällskapsdjur 1, SAKSAL51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika djurgrupper, till exempel däggdjur, fåglar och reptiler. Identifiering och namngivning av några djurarter.
  • Sällskapsdjurens biologi, behov samt naturliga beteenden och livsmiljöer.
  • Sällskapsdjur, historia och betydelse för människan.
  • Olika djurs krav på klimat, temperatur, luftfuktighet och ljus.
  • Fodermedel, foderkvalitet och fodermängder anpassat till olika djurslag.
  • Vatten och vattenkvalitet för olika djurslag.
  • Smitta och hygien.

Skötsel och djurvård

  • Dagliga skötseluppgifter anpassade till olika djurslags behov, till exempel utfodring och foderhantering anpassat till djurens specifika behov.
  • Hygien och smittskydd. Rengöring av djurens vistelsemiljö, till exempel burar, matskålar och akvarium.
  • Hantering av djur i olika vistelsemiljöer anpassat till ålder och individuella behov.
  • Skötsel och underhåll av vistelseutrymmen och djuranläggningar.
  • Hantering av redskap, mätinstrument och annan utrustning.
  • Tillsyn av djur med hänsyn till djurens hälsa och välbefinnande för att upptäcka skador och sjukdomar hos djuren samt upptäcka brister i utrustning och miljö.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med sällskapsdjur.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med sällskapsdjur, till exempel djurskyddslagen, miljölagar och etiska riktlinjer för hållande av sällskapsdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att namnge några sällskapsdjur samt i att beskriva deras egenskaper, behov och beteenden. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment inom skötsel av sällskapsdjur. I arbetet medverkar eleven i att anpassa rutiner och metoder efter djurens behov och beteenden samt efter krav på hygien och säkerhet. Eleven medverkar också i att hantera och utföra skötsel av utrustning samt anläggningar på ett säkert och ergonomiskt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven namnger med viss säkerhet några sällskapsdjur samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper, behov och beteenden. Eleven utför arbetsmoment inom skötsel av sällskapsdjur med tillfredsställande resultat. I arbetet anpassar eleven rutiner och metoder efter djurens behov och beteenden samt efter krav på hygien och säkerhet. Eleven hanterar och sköter utrustning samt anläggningar på ett säkert och ergonomiskt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven namnger med säkerhet några sällskapsdjur samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper, behov och beteenden. Eleven utför arbetsmoment inom skötsel av sällskapsdjur med gott resultat. I arbetet anpassar eleven rutiner och metoder efter djurens behov och beteenden samt efter krav på hygien och säkerhet. Eleven hanterar och sköter utrustning samt anläggningar på ett säkert och ergonomiskt sätt.