Hela sveriges kurser och ämnen

Samhällskunskap 2, SALSAM52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Internationella och globala samhällsfrågor, till exempel handel och kulturmöten.
  • Hållbar utveckling, vad det innebär och hur människor, företag och stater kan bidra till en sådan utveckling.
  • Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.
  • Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
  • Konsumentens rättigheter. Människans konsumtion i förhållande till hennes behov och resurser.
  • Några olika metoder som används inom samhällsvetenskaperna, till exempel intervjuer och observationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva samhället och människors livsvillkor. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om massmedier och demokrati.

Eleven medverkar i att beskriva samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen medverkar eleven i att använda någon samhällsvetenskaplig metod. Eleven medverkar också i att använda källor och i att föra resonemang om informationens och källornas användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt samhället och människors livsvillkor. Dessutom för eleven enkla resonemang om massmedier och demokrati.

Eleven beskriver enkla samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven använder också någon källa och för enkla resonemang om informationens och källans användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samhället och människors livsvillkor. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om massmedier och demokrati.

Eleven beskriver utvecklade samband i någon samhällsfråga. I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett ändamålsenligt sätt. Eleven använder också några källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.