Hela sveriges kurser och ämnen

Skötsel av utemiljöer 1, SKESKO51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Utemiljöns funktion för olika brukargrupper och anpassning av skötselåtgärder efter utemiljöns funktion.
  • Skötselplaner för olika former av utemiljöer.
  • Skötselåtgärdernas biologiska påverkan på växter och anpassning efter växternas biologi.
  • Underhåll och skötsel av gräsytor, till exempel klippning, vattning och gödsling.
  • Underhåll och skötsel av planteringsytor, till exempel beskärning av buskar, ogräsbekämpning och putsning av rabatter.
  • Underhåll och skötsel av hårdgjorda ytor, till exempel sopning, justering av stenbeläggningar och rengöring av ytor.
  • Snö- och halkbekämpning.
  • Underhåll och skötsel av parkutrustning, till exempel parkbänkar, pergolor och staket.
  • Underhåll och skötsel av handredskap, verktyg samt teknisk utrustning.
  • Säkerhet, ergonomi samt arbetsmiljö i samband med underhåll och skötsel av utemiljöer.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel miljölagar samt säkerhetsbestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva några olika utemiljöer och deras funktioner. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment inom underhåll och skötsel av utemiljöer. Eleven medverkar i att välja, använda och sköta verktyg, handredskap samt annan teknisk utrustning för skötsel av utemiljöer. Eleven medverkar i att arbeta på ett ergonomiskt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt några olika utemiljöer och deras funktioner. Eleven utför arbetsmoment inom underhåll och skötsel av utemiljöer med tillfredsställande resultat. Eleven väljer, använder och sköter verktyg, handredskap samt annan teknisk utrustning för skötsel av utemiljöer på ett delvis ändamålsenligt sätt. Eleven arbetar på ett ergonomiskt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt några olika utemiljöer och deras funktioner. Eleven utför arbetsmoment inom underhåll och skötsel av utemiljöer med gott resultat. Eleven väljer, använder och sköter verktyg, handredskap samt annan teknisk utrustning för skötsel av utemiljöer på ett ändamålsenligt sätt. Eleven arbetar på ett ergonomiskt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön.