Hela sveriges kurser och ämnen

Skogsbruk 3, SKSSKG53

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning inom något eller några specialområden inom skogsbruk, till exempel ädellövskog, produktion av skogsbränsle och tätortsnära skogar.
  • Särskilda krav inom skogsbruket, till exempel hänsyn till naturvärden, kulturvärden och sociala värden.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med det valda specialområdet.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel skogsvårdslagen och allemansrätten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven medverkar också i att identifiera och namnge trädslag samt i att beskriva deras egenskaper och användningsområden. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. I arbetet medverkar eleven i att använda teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt. Dessutom medverkar eleven i att utföra underhåll av utrustningen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven identifierar och namnger på ett enkelt sätt några trädslag samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför med visst handlag arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Eleven arbetar med teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven underhåll av utrustningen på ett delvis ändamålsenligt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt ett skogsområde och vad det kan betyda ekologiskt, socialt samt ekonomiskt. Eleven identifierar och namnger på ett utvecklat sätt några trädslag samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför med gott handlag arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Eleven arbetar med teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven underhåll av utrustningen på ett ändamålsenligt sätt.

search