Specialidrott 1 (SPISPE51)
Information
- Gå till ämne, Specialidrott
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, genomförande och värdering av egen träning utifrån den individuella utvecklingen.
- Olika träningsmetoder och deras kvaliteter inom den valda idrotten, till exempel olika former av teknik- och konditionsträning samt mental träning. Träningsmetodernas betydelse för den individuella utvecklingen.
- Regler, taktik och teknik inom den valda idrotten.
- Faktorer i tränings- och tävlingssammanhang som påverkar den fysiska och psykiska prestationsförmågan.
- Skadeförebyggande träning och vad som kännetecknar den.
- Grundläggande behandling av skador samt agerande vid ett akut omhändertagande.
- Kommunikation och samarbete i samband med idrottsutövning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att genomföra vald idrott. Dessutom medverkar eleven i att använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför egen träning tillsammans med handledare. Eleven medverkar också i att ge omdömen om resultatet.
Eleven medverkar i att beskriva hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling medverkar eleven i att anpassa sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven medverkar i att följa regler inom idrotten.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven genomför vald idrott med viss precision och kontroll. Dessutom använder eleven träningsmetoder med viss säkerhet för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför egen träning i samråd med handledare. Eleven ger också enkla omdömen om resultatet.
Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven delvis sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i viss mån uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven följer med viss säkerhet regler inom idrotten.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven genomför vald idrott med god precision och kontroll. Dessutom använder eleven träningsmetoder med säkerhet för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför egen träning efter samråd med handledare. Eleven ger också utvecklade omdömen om resultatet.
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i hög grad uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven följer med säkerhet regler inom idrotten.