Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Specialidrott 2 (SPISPE52)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, genomförande och utvärdering av individuellt anpassade tränings- och tävlingsprogram baserade på den individuella utvecklingen.
  • Val av träningsmetoder baserade på den egna utvecklingen.
  • Sammansättning av individuellt anpassade träningsprogram.
  • Olika träningsmetoder och deras kvaliteter inom den valda idrotten, till exempel teknik-, rörlighets- och snabbhetsträning. Träningsmetodernas betydelse för den individuella utvecklingen.
  • Regler, taktik och teknik inom den valda idrotten.
  • Skadeförebyggande träning och vad som kännetecknar den.
  • Kommunikation och samarbete i samband med idrottsutövning.
  • Diskriminering inom idrotten och hur den kan motverkas.
  • Hur olika kropps- och samhällsideal påverkar idrottsutövandet och samhället i övrigt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att genomföra vald idrott. Dessutom medverkar eleven i att välja och använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram tillsammans med handledare. Eleven medverkar också i att ge omdömen om resultatet.

Eleven medverkar i att beskriva hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling medverkar eleven i att anpassa sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven medverkar i att följa regler inom idrotten.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför vald idrott med viss precision och kontroll. Dessutom väljer och använder eleven med viss säkerhet träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram i samråd med handledare. Eleven ger också enkla omdömen om resultatet.

Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven delvis sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i viss mån uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven följer med viss säkerhet regler inom idrotten.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför vald idrott med god precision och kontroll. Dessutom väljer och använder eleven med säkerhet träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram efter samråd med handledare. Eleven ger också utvecklade omdömen om resultatet.

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur skador kan förebyggas med träning. När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i hög grad uppmärksamma vad som sker i samarbetet. Eleven följer med säkerhet regler inom idrotten.

search