Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Tränings- och tävlingslära 1 (SPITRA51)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kroppens grundläggande anatomi och fysiologi samt grundläggande träningslära.
  • Grundläggande närings- och kostkunskap i samband med tränings- och tävlingsverksamhet.
  • Idrottspsykologiska faktorer som påverkar prestationen i tränings- och tävlingssituationer.
  • Träningsmetoder för uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination.
  • Människors olika förutsättningar för tränings- och tävlingsverksamhet.
  • Olika idrottsmiljöer samt deras betydelse för tränings- och tävlingsprestationer.
  • Etiska normer och regler för tränings- och tävlingsaktiviteter samt för idrottslig aktivitet i övrigt.
  • Tränings- och tävlingsaktiviteter på lika villkor samt kulturella värderingar i tränings- och tävlingssammanhang. Diskriminering i tränings- och tävlingssammanhang samt hur den kan motverkas.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven medverkar också i att föra resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven medverkar i att beskriva hur ohälsa kan motverkas i tränings- och tävlingssammanhang. I kommunikation kring träning och tävling medverkar eleven i att framföra och efterfråga åsikter. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om etiska normer och regler.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven för också enkla resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur ohälsa kan motverkas i tränings- och tävlingssammanhang. I kommunikation kring träning och tävling framför och efterfrågar eleven åsikter på ett sätt som till viss del för kommunikationen framåt. Dessutom för eleven enkla resonemang om etiska normer och regler.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven för också utvecklade resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur ohälsa kan motverkas i tränings- och tävlingssammanhang. I kommunikation kring träning och tävling framför och efterfrågar eleven åsikter på ett sätt som för kommunikationen framåt. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om etiska normer och regler.

search