Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Tränings- och tävlingslära 2 (SPITRA52)

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning i kroppens anatomi och fysiologi, till exempel hur styrketräning påverkar kroppen ur ett anatomiskt och fysiologiskt perspektiv samt ur ett prestationsperspektiv.
  • Kroppens energiomsättning samt näringsfysiologi. Människans energibehov och energibalans utifrån ett tränings- och tävlingsperspektiv.
  • Individers olika upplevelser av fysisk aktivitet, tävlings- och elitidrott.
  • Fördjupning i träningsmetoder, till exempel uthållighet, styrka och koordination.
  • Kostregistrering och kostdataprogram.
  • Tester för att mäta fysiska och psykiska kvaliteter, till exempel konditions- och rörlighetstester.
  • Olika idrottsmiljöer och deras betydelse för tränings- och tävlingsprestationer.
  • Metoder för skadeförebyggande träning och för behandling av skador.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att beskriva träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven medverkar också i att föra resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven medverkar i att beskriva hur skador kan förebyggas med träning. I kommunikation kring träning och tävling medverkar eleven i att framföra och efterfråga åsikter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven för också enkla resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur skador kan förebyggas med träning. I kommunikation kring träning och tävling framför och efterfrågar eleven åsikter på ett sätt som till viss del för kommunikationen framåt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt träningsmetoder som utvecklar prestationsförmågan. Eleven för också utvecklade resonemang om olika förutsättningar och faktorer som har betydelse för planering samt genomförande av träningsverksamheter.

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur skador kan förebyggas med träning. I kommunikation kring träning och tävling framför och efterfrågar eleven åsikter på ett sätt som för kommunikationen framåt.

search