Hela sveriges kurser och ämnen

Svenskt teckenspråk 1, SVPSVE51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teckenspråkig framställning för olika syften och mottagare. Presentationstekniska hjälpmedel och hur de kan användas för att förstärka en framställning.
  • Svenska teckenspråkets form och struktur. Teckenbildning och satskonstruktion.
  • Olika typer av teckenspråkiga texter för kommunikation, lärande och reflektion: berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter.
  • Informationssökning. Strategier för att söka och kritiskt granska information.
  • Ansvar för och konsekvenser av olika sätt att uttrycka sig i olika sociala sammanhang och digitala forum.
  • Hur digitala medier och annan teknik kan användas för att utveckla kunskaper i och om teckenspråk.
  • Hur man går tillväga vid tolkanvändning och tolksituationens påverkan på samtalet. Tolketiska frågeställningar.
  • Kunskaper om dövas och hörselskadades situation nationellt och internationellt över tid.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att genomföra teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar mycket enkla teckenspråkiga texter och medverkar i att anpassa texterna till genre.

Eleven visar sin förståelse för teckenspråkiga texter genom att medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför enkla teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar teckenspråkiga texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till genre.

Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom för eleven enkla resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför utvecklade teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar teckenspråkiga texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till genre.

Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.