Hela sveriges kurser och ämnen

Svenskt teckenspråk 2, SVPSVE52

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teckenspråkig framställning för olika syften och mottagare. Strategier för att anpassa språket efter kommunikationssituationen och mottagaren.
  • Diskussioner och debatter. Hur man kan använda samtalsregler och visa respekt för andras åsikter.
  • Svenska teckenspråkets form och struktur.
  • Olika typer av teckenspråkiga texter för kommunikation, lärande samt reflektion. Berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter. Texternas form och syfte.
  • Teckenspråkets uttrycksformer inom poesi, scen- och bildkonst.
  • Hur språket påverkas av geografiska faktorer, ålder, kön och social tillhörighet samt gruppspråk.
  • Teckenspråkets ställning samt dövas och hörselskadades livsvillkor, kultur samt historia, i Sverige och världen. Det teckenspråkiga samarbetet i världen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven deltar i samtal genom att medverka i att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument. Dessutom medverkar eleven i att genomföra teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar mycket enkla teckenspråkiga texter och medverkar i att anpassa texterna till genre.

Eleven visar sin förståelse för teckenspråkiga texter genom att medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven deltar i samtal genom att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. Dessutom genomför eleven enkla teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar teckenspråkiga texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till genre.

Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom för eleven enkla resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven deltar i samtal genom att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. Dessutom genomför eleven utvecklade teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. Eleven producerar teckenspråkiga texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till genre.

Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om texternas form och syfte. När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.

search