Hela sveriges kurser och ämnen

Odling på friland 1, TROFRI51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Trädgårdsväxter, produkter, användningsområden och kvalitet.
  • Tillväxtfaktorernas betydelse inom trädgårdsodling.
  • Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
  • Olika klimat och deras inverkan på odlingsresultatet. Klimatzoner.
  • Odlingsjordar, odlingssubstrat och markförhållanden.
  • Jordbearbetning, jordförbättring, bevattning, gödsling och marktäckning.
  • Växtnäringsämnen och växters behov av näring.
  • Växtföljder och odlingsplanering.
  • Sådd och plantering.
  • Bevattning. Teknik och vattenkvalitet.
  • Ogräs och bekämpning av ogräs.
  • Växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Symtom, förebyggande växtskyddsåtgärder och biologisk bekämpning.
  • Skörd, förvaring och lagring av trädgårdsprodukter.
  • Redskap och annan teknisk utrustning för odling på friland.
  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med trädgårdsodling.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsodling, till exempel livsmedelslagen, kvalitetsbestämmelser och sortskydd.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön.

search