Odling i växthus 1 (TROODL51)
Information
- Gå till ämne, Trädgårdsodling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-21
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Växthuskulturer, produkter och produktkvalitet.
- Tillväxtfaktorernas betydelse för växternas tillväxt och utveckling.
- Växthusklimat. Klimatreglering och annan tillväxtreglering.
- Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
- Växthusets konstruktion och inredning. Material som används i samband med odling, till exempel krukor, lådor och uppbindningsmaterial.
- Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
- Odlingssubstrat, växtnäring och växtnäringstillförsel.
- Bevattning. Teknik och vattenkvalitet. Miljöaspekter i samband med bevattning och odling i växthus.
- Växtsjukdomar och skadedjur. Smittspridning, hygien och förebyggande växtskyddsåtgärder. Biologisk bekämpning.
- Teknisk utrustning för olika arbetsmoment, till exempel plantering, packning och interna transporter.
- Skörd, hantering och packning av produkter.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med odling i växthus, till exempel miljölagar, sortskydd och kvalitetsbestämmelser.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för skog, mark och djur | SK | 4 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |