Trädgårdsodling – grund (TROTRO5)
Information
- Gå till ämne, Trädgårdsodling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-21
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-28
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kulturväxter och deras produkter. Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
- Klimatets betydelse för odlingsresultatet.
- Mark och jord. Jordförbättring och gödsling.
- Växtnäringsämnen och växternas tillgång på näring.
- Hygien i samband med odling.
- Ogräsbekämpning och gallring.
- Vattning. Växternas behov av vatten.
- Redskap och teknisk utrustning, till exempel hacka, såmaskin och vattenspridare.
- Ergonomi, säkerhet och arbetsmiljö inom odling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling. Miljölagar, kvalitetsbestämmelser och sortskydd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom trädgårdsodling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om trädgårdsodlingens påverkan på miljön.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom trädgårdsodling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap och annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om trädgårdsodlingens påverkan på miljön.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom trädgårdsodling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om trädgårdsodlingens påverkan på miljön.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Programmet för skog, mark och djur | SK | 4 | Programfördjupningskurser |
Visar träffar 1 - 1 |