Hela sveriges kurser och ämnen

Växtkunskap 1, VAXVAX51

Information

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade gymnasieskolan, LGYAN2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-28
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Sortiment. Identifiering, beskrivning och namngivning av trädgårdsväxter samt ogräs i olika utvecklingsstadier.
  • Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
  • Växternas vattenupptagning, fotosyntes, andning och näringsupptagning.
  • Trädgårdsväxters miljökrav, till exempel jord, vatten och ljusförhållanden.
  • Trädgårdväxters härdighet.
  • Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och som estetiskt uttryck.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar handel med växter. Kvalitetsmärkning.
  • Arbetsuppgifter med växter, till exempel förökning, plantering och putsning av rabatter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att identifiera och namnge trädgårdsväxter samt i att beskriva deras egenskaper och användningsområden. Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment med trädgårdsväxter. I arbetet medverkar eleven i att ge omdömen om växters kondition och kvalitet samt i att anpassa skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven medverkar i att välja växter för olika platser, miljöer och funktioner.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med visst handlag. I arbetet ger eleven enkla omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar delvis skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med tillfredsställande resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper och användningsområden. Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med gott handlag. I arbetet ger eleven utvecklade omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med gott resultat.