Odling – grund (ODNODI5)
Information
- Gå till ämne, Odling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2013-06-03
- Senast ändrad: 2020-02-19
- Giltig till: 2014-12-31
Läroplan
- Namn: Gymnasiesärskolan, GYSÄR2013
- Gäller från: 2023-01-04
- Senast ändrad: 2023-01-05
- Grundförfattning: 2013:148
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kulturväxter och deras produkter. Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
- Klimatets betydelse för odlingsresultatet.
- Mark och jord. Jordförbättring och gödsling.
- Växtnäringsämnen och växternas tillgång på näring.
- Hygien i samband med odling.
- Ogräsbekämpning och gallring.
- Vattning. Växternas behov av vatten.
- Redskap och teknisk utrustning, till exempel hacka, såmaskin och vattenspridare.
- Ergonomi, säkerhet och arbetsmiljö inom odling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling. Miljölagar, kvalitetsbestämmelser och sortskydd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap och annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön.