Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Odling i växthus 1 (ODNODL51)

Information

  • Gå till ämne, Odling
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2013-06-03
  • Senast ändrad: 2020-02-19
  • Giltig till: 2014-12-31

Läroplan

  • Namn: Gymnasiesärskolan, GYSÄR2013
  • Gäller från: 2023-01-04
  • Senast ändrad: 2023-01-05
  • Grundförfattning: 2013:148
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Växthuskulturer, produkter och produktkvalitet.
  • Tillväxtfaktorernas betydelse för växternas tillväxt och utveckling.
  • Växthusklimat. Klimatreglering och annan tillväxtreglering.
  • Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
  • Växthusets konstruktion och inredning. Material som används i samband med odling, till exempel krukor, lådor och uppbindningsmaterial.
  • Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
  • Odlingssubstrat, växtnäring och växtnäringstillförsel.
  • Bevattning. Teknik och vattenkvalitet. Miljöaspekter i samband med bevattning och odling i växthus.
  • Växtsjukdomar och skadedjur. Smittspridning, hygien och förebyggande växtskyddsåtgärder. Biologisk bekämpning.
  • Teknisk utrustning för olika arbetsmoment, till exempel plantering, packning och interna transporter.
  • Skörd, hantering och packning av produkter.
  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med odling i växthus, till exempel miljölagar, sortskydd och kvalitetsbestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön.

search