Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Moderna språk (GRGRMSP01)

Information

  • Ämneskategori: Okänd
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-04
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Sameskolan, SAM2011
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-09-20
  • Grundförfattning: 2010:251
  • Ändringsförfattning: 2022:10

Om ämnet

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Kunskaper i flera språk ökar också individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationellt studie- och arbetsliv.

Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kun­skaper i målspråket och kunskaper om områden och sammanhang där språ­ket används. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin flerspråkighet samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situa­tio­ner och för skilda syften.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kom­munikativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet språk, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kun­na anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare. I den kom­mu­ni­kativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda oli­ka strategier för att underlätta kommunikationen när språkkunskaperna inte räcker till.

I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla för­mågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och in­tressen. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla för­ståelse av olika livsvillkor samt kulturella och sociala förhållanden i områden och i sammanhang där språket används.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i att söka, vär­dera, välja och tillägna sig innehållet i talat språk och texter från olika källor. De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation. Undervisningen ska stimu­lera elevernas intresse för språk och kulturer och förmedla nyttan av språk­kunskaper.

Undervisningen i ämnet moderna språk ska ge eleverna förutsättningar att ut­veckla

  • förståelse av målspråket i tal och skrift,
  • förmåga att formulera sig och kommunicera på målspråket i tal och skrift,
  • förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.

Innehåll

I årskurs 4–6, inom ramen för språkval

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kon­taktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla dialoger och samtal.
  • Sånger och ramsor.
  • Enkla meddelanden och enkel information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
  • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade källor av olika slag, till exempel för att hitta klockslag, platser och namn.
  • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal samt sam­bandet mellan skrift och uttal.
  • Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift.
  • Strategier för att underlätta samtal, till exempel gester och frågor.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal.

I årskurs 7–9, inom ramen för språkval

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och hän­del­ser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Målspråkets utbredning i världen.

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga och skrift­liga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, gram­matiska strukturer och stavning, i det språk eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av fram­ställningar och samtal.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sam­manhängande tal och skrift.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bid­ra till och underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser, tilltalsord och an­dra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i ele­vernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att för­tyd­liga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.

I årskurs 4–6, inom ramen för språkval, kinesiska

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska an­vänds.

Lyssna – reception

  • Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla dialoger och samtal.
  • Sånger och ramsor.
  • Enkla meddelanden och enkel information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
  • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och in­tonation.
  • Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.

Tala och samtala – produktion och interaktion

  • Korta, enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland gester.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ord­förråd.

Läsa – reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är beskrivande, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
  • Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elek­tro­niska ordböcker.
  • De förenklade tecknens uppbyggnad i de texter eleverna möter.

Skriva – produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Korta, enkla texter, till exempel meddelanden.
  • Hur några vanligt förekommande tecken som är relevanta för kom­mu­nika­tionens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga pro­duk­tionen och interaktionen.

I årskurs 7–9, inom ramen för språkval, kinesiska

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och om­rå­den där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kun­skaper. Kinesiskans utbredning i världen.

Lyssna – reception

  • Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger.
  • Meddelanden och information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om inne­hållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, intonation och grammatiska struk­tu­rer, i det språk eleverna möter. Fonem och tonem.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika situa­tio­ner.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.

Tala och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sam­man­hängande tal.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frå­gor.
  • Språkliga företeelser med betoning på uttal och intonation samt ord, artig­hets­fraser och andra fasta språkliga uttryck, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga kom­mu­ni­ka­tionen.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ord­förråd.

Läsa – reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontakt­ska­pan­de, även i kombination med illustrationer.
  • Meddelanden och information, till exempel på skyltar.
  • Strategier för att använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syn­te­tiskt tal och elektroniska ordböcker.
  • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade skriftliga källor, till exempel för att hitta klockslag, platser och namn.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter ele­verna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.

Skriva – produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Presentationer, meddelanden, beskrivningar och skrivna dialoger.
  • Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens inne­håll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga pro­duk­tionen och interaktionen.

I årskurs 4–9, inom ramen för elevens val

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket an­vänds.

Lyssna och läsa – reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kon­taktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.
  • Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skylt­ar och i reklam.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om inne­hållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga och skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i det språk eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och tex­ter i olika situationer.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frå­gor.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser och andra fasta språk­liga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtyd­liga kommunikationen.

I årskurs 4–9, inom ramen för elevens val, kinesiska

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.

Lyssna – reception

  • Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Sånger och ramsor.
  • Enkla meddelanden samt information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet.
  • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på grund­läg­gande satsstrukturer och uttal. Fonem och tonem.
  • Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.

Tala och samtala – produktion och interaktion

  • Enkla samtal för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland gester och frågor.
  • Språkliga företeelser, med betoning på uttal, intonation och grundläggande sats­strukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser, i ele­vernas egen produktion och interaktion.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ord­förråd.

Läsa – reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
  • Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.

Skriva – produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dia­lo­ger.
  • Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens inne­håll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga pro­duk­tionen och interaktionen.
search