Hela sveriges kurser och ämnen

Teckenspråk för hörande, GRGRTSP01

Information

  • Ämneskategori: Okänd
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-04
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Sameskolan, SAM2011
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-09-20
  • Grundförfattning: 2010:251
  • Ändringsförfattning: 2022:10

Om ämnet

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möj­lig­heter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva. Kunskaper i flera språk ökar också individens möjligheter att ingå i skilda sociala och kulturella samman­hang. Kunskaper i teckenspråk är en förutsättning för att på ett natur­ligt sätt kunna verka bland döva och andra teckenspråkiga.

Undervisningen i ämnet teckenspråk för hörande ska syfta till att eleverna ut­veck­lar kunskaper i svenskt teckenspråk och kunskaper om de sammanhang där teckenspråk används. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att ut­veckla sin flerspråkighet samt tilltro till sin förmåga att använda svenskt tecken­språk i olika situationer och för skilda syften.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommuni­kativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå svenskt tecken­språk både i möten med människor och i teckenspråkiga texter, att kunna for­mu­lera sig och samspela med andra på svenskt teckenspråk och att kunna an­passa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare. I den kommuni­ka­tiva förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika stra­tegier för att underlätta kommunikationen när språkkunskaperna inte räcker till.

I mötet med svenskt teckenspråk ska eleverna ges möjlighet att utveckla för­mågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och in­tressen. Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla för­ståel­se av olika livsvillkor samt kulturella och sociala förhållanden i olika samman­hang där teckenspråk används.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i att söka, vär­dera, välja och tillägna sig innehållet i svenskt teckenspråk från olika källor. De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation. Undervisningen ska stimu­lera elevernas intresse för språk och kulturer och förmedla nyttan av språk­kunskaper.

Undervisningen i ämnet teckenspråk för hörande ska ge eleverna förut­sätt­ningar att utveckla

  • förståelse av det svenska teckenspråket,
  • förmåga att formulera sig och kommunicera på svenskt teckenspråk,
  • förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
  • förståelse av kulturella och sociala förhållanden bland döva och andra teckenspråkiga i olika sammanhang och situationer, nationellt och in­ter­nationellt.

Innehåll

I årskurs 4–6, inom ramen för språkval

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang där teckenspråk används.

Avläsa – reception

  • Tydligt teckenspråk och enkla teckenspråkiga texter som är instruerande, be­skrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Enkla dialoger och samtal.
  • Enkla meddelanden och enkel information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
  • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade teckenspråkiga källor av olika slag, till exempel för att identifiera siffror, platser och namn.
  • Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på icke-ma­nuella markörer samt spatiala och simultana särdrag.
  • Hur tecken och vardagsfraser används i olika situationer.

Teckna och samtala – produktion och interaktion

  • Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger.
  • Strategier för att underlätta samtal, till exempel gester och frågor.
  • Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på tecken och bokstavering.

I årskurs 7–9, inom ramen för språkval

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang där tecken­­språk används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Avläsa – reception

  • Tydligt teckenspråk och enkla, teckenspråkiga texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion på teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på teckenspråk.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och förstå samman­hang samt för att anpassa avläsningen till framställningens form och inne­håll.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av teckenspråkiga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, satsbyggnad, mun­rörelser och icke-manuella markörer, i det språk eleverna möter.
  • Hur olika markörer används för att inleda och avsluta olika typer av samtal och teckenspråkiga texter.

Teckna och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar på sammanhängande teckenspråk.
  • Strategier, däribland omformuleringar och frågor, för att bidra till och under­lätta samtal och digital interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, bokstavering, munrörelser, icke-ma­nuella markörer och satsbyggnad i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna framställningar för att förtydliga och anpassa kom­muni­kationen efter syfte och mottagare.

I årskurs 4–9, inom ramen för elevens val

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang där teckenspråk används.

Avläsa – reception

  • Tydligt teckenspråk och enkla teckenspråkiga texter som är instruerande, be­skrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion på teckenspråk, även i dramatiserad form.
  • Meddelanden och information på teckenspråk, till exempel väg­be­skriv­ningar.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande enheter och dra slutsatser om inne­hållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade teckenspråkiga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Grundläggande principer för teckenspråks gestuella-visuella struktur.
  • Språkliga företeelser, däribland tecken, munrörelser och icke-manuella mar­körer, i det språk eleverna möter.
  • Hur ord bokstaveras och används i teckenspråk i olika situationer.

Teckna och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, frågor och visua­lisering.
  • Språkliga företeelser, däribland bokstavering, tecken och icke-manuella mar­körer för tydlig kommunikation.
  • Bearbetning av egna framställningar för att förtydliga kommunikationen.