Dator- och kommunikationsteknik Nivå 3 (DATR3000X)
Information
- Gå till ämne, Dator- och kommunikationsteknik
- Poäng: 150
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Teknisk dokumentation av datorsystem.
- Internets uppbyggnad.
- Byggande, konfigurering och administrering av simulerade nät.
- Installation och konfigurering av trådlösa enheter och kommunikationssystem i olika miljöer.
- Konfigurering av trådlösa accesspunkter.
- Inställning av trådlösa nätverkskort.
- Konfigurering, anpassning och sammankoppling av olika enheter till ett fungerande multimedia- eller videokonferenssystem.
- Installation och konfigurering av IoT (internet of things) och molntjänster.
- It-produkters kretslopp och miljöpåverkan.
- Praktiskt arbete med referensmodeller, protokoll och standarder inom datakommunikation.
- Antennteknik och antenner för trådlösa nät.
- Kommunikationsnät för mobila datorutrustningar.
- Integritetsaspekter och säkerhet vid användning av trådlösa enheter.
- Licenstyper, licenshantering och upphovsrättsskydd.
- Konfigurering av operativsystem.
- Kontroll och uppmätning av överföringshastigheter och signalstyrkor.
- Konfigurering av UEFI (unified extensible firmware interface).
- Administrering och konfigurering av företags avancerade eller större WLAN (wireless local area network) och bryggor.
- Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
- Felsökning i trådlösa lokala nätverk och utrustningar.
- Systematisk felsökning och åtgärdande av fel.
- Konfigurering av säkerhetsfunktioner och kryptering.
- Tolkning och användning av tekniska dokument på både svenska och engelska, däribland topologier, instruktioner och manualer.
- Dokumentation av eget arbete.
- Kundmottagning och ärendehantering, till exempel muntlig kundmottagning, kundmottagning med e-post och andra typer av ärendehanteringssystem samt principer för hantering av it-tjänster.
- Tekniker för pedagogisk handledning av it-system, till exempel fjärrstyrning av muspekare.
- Konsumenttjänstlagen vid support och hemservice.