Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dator- och kommunikationsteknik Nivå 3 (DATR3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet dator- och kommunikationsteknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teknisk dokumentation av datorsystem.
  • Internets uppbyggnad.
  • Byggande, konfigurering och administrering av simulerade nät.
  • Installation och konfigurering av trådlösa enheter och kommunikationssystem i olika miljöer.
  • Konfigurering av trådlösa accesspunkter.
  • Inställning av trådlösa nätverkskort.
  • Konfigurering, anpassning och sammankoppling av olika enheter till ett fungerande multimedia- eller videokonferenssystem.
  • Installation och konfigurering av IoT (internet of things) och molntjänster.
  • It-produkters kretslopp och miljöpåverkan.
  • Praktiskt arbete med referensmodeller, protokoll och standarder inom datakommunikation.
  • Antennteknik och antenner för trådlösa nät.
  • Kommunikationsnät för mobila datorutrustningar.
  • Integritetsaspekter och säkerhet vid användning av trådlösa enheter.
  • Licenstyper, licenshantering och upphovsrättsskydd.
  • Konfigurering av operativsystem.
  • Kontroll och uppmätning av överföringshastigheter och signalstyrkor.
  • Konfigurering av UEFI (unified extensible firmware interface).
  • Administrering och konfigurering av företags avancerade eller större WLAN (wireless local area network) och bryggor.
  • Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
  • Felsökning i trådlösa lokala nätverk och utrustningar.
  • Systematisk felsökning och åtgärdande av fel.
  • Konfigurering av säkerhetsfunktioner och kryptering.
  • Tolkning och användning av tekniska dokument på både svenska och engelska, däribland topologier, instruktioner och manualer.
  • Dokumentation av eget arbete.
  • Kundmottagning och ärendehantering, till exempel muntlig kundmottagning, kundmottagning med e-post och andra typer av ärendehanteringssystem samt principer för hantering av it-tjänster.
  • Tekniker för pedagogisk handledning av it-system, till exempel fjärrstyrning av muspekare.
  • Konsumenttjänstlagen vid support och hemservice.
search