Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fastighetsförvaltning Nivå 1 (FAST1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet fastighetsförvaltning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fastighetsförvaltningens verksamhetsområden.
  • Teknisk fastighetsförvaltning med planeringsupplägg, till exempel för tillsyn, skötsel och daglig drift.
  • Administrativ fastighetsförvaltning med planeringsupplägg, till exempel för kontorsadministration och informationsförmedling till hyresgäster och brukare.
  • Fastighetsbranschens ansvar för cirkulär omställning kopplat till teknisk och administrativ fastighetsförvaltning.
  • Beräkningar för resurseffektiv materialanvändning och energibesparingsåtgärder.
  • Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom teknisk förvaltning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller tillsyn och underhåll, däribland bestämmelser om avfallshantering, återvinning och inomhusklimat.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd.
  • Fastighetsjuridik samt bestämmelser som gäller för besiktningar och besiktningsåtgärder.
  • Metoder för kommunikation och informationstekniker för att i tal och skrift informera individer och målgrupper.
  • Faktorer som påverkar boende och brukande.
  • Etiska och datarättsliga frågor. Upphovsrätt, yttrande- och informationsfrihet, behandling av personuppgifter och människors rätt till integritetsskydd.
  • Programvara för vanligt förekommande arbetsuppgifter inom teknisk, ekonomisk och administrativ fastighetsförvaltning.
  • Övergripande uppdragsplanering med insatser och åtgärder utifrån perspektiv på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Underhållsplanering, till exempel felavhjälpande, fortlöpande och akuta insatser.
  • Planering för genomförande av driftövervakning av fastigheter.
  • Planering för genomförande av övervakning av lokaler och ytor.
  • Produktion av muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster utifrån olika sammanhang och distribueringskanaler.
  • Utvärdering och dokumentation av genomförda arbeten.
  • Reflektion över den egna attitydens påverkan på servicens kvalitet.
  • Kommunikation med fackspråk i tal och skrift i relation till arbetsuppgiften.
  • Samverkan och kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang, till exempel i kontakt med fastighetsägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande. Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, till exempel attityder och värderingar.
search