Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fastighetsförvaltning Nivå 2 (FAST2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet fastighetsförvaltning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ekonomisk fastighetsförvaltning med planeringsupplägg för till exempel, anbud, upphandling, löpande redovisning, fakturahantering, förhandling, beställning av uppdragsarbete och budgetkalkyler.
  • Fastighetsbranschens ansvar för cirkulär omställning kopplat till ekonomisk fastighetsförvaltning.
  • Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom ekonomisk förvaltning.
  • Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom administrativ förvaltning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller tillsyn och underhåll av skyddsrum och skalskydd.
  • Rutiner för tillsyn och underhåll, däribland avfallshantering, återvinning och inomhusklimat.
  • Rutiner för systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd.
  • Kommunikationens komplexitet utifrån sociala, kulturella och fysiska faktorer, till exempel identitet, bakgrund och kroppsspråk samt utifrån rådande situation. Konflikthantering.
  • Lagar och andra bestämmelser samt etiska frågor som gäller information och informationskanaler.
  • System och utrustning för att söka, hämta och ta emot information samt för att presentera och kommunicera information.
  • System och utrustning för driftövervakning och statuskontroll av fastigheter samt övervakning av lokaler och ytor.
  • Färdighetsträning i vardagliga situationer utifrån egna planeringsupplägg inom teknisk, ekonomisk och administrativ fastighetsförvaltning som utgår från perspektiv på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Planering och genomförande av utvecklingsprojekt.
  • Framtagande och förmedling av muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster i olika sammanhang och distribueringskanaler.
  • Utvärdering och dokumentation av genomförda planeringsupplägg med plan för förbättringar i arbetsprocessen.
  • Reflektion över den egna attitydens påverkan på servicens kvalitet och över personlig service som konkurrensmedel.
  • Kommunikation med fackspråk i tal och skrift.
  • Samverkan och kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang, till exempel i kontakt med fastighetsägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster.
  • Hantering av reaktioner i servicesituationer i vanligt förekommande konfliktsituationer.
search