Fastighetsförvaltning Nivå 2 (FAST2000X)
Information
- Gå till ämne, Fastighetsförvaltning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet fastighetsförvaltning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Ekonomisk fastighetsförvaltning med planeringsupplägg för till exempel, anbud, upphandling, löpande redovisning, fakturahantering, förhandling, beställning av uppdragsarbete och budgetkalkyler.
- Fastighetsbranschens ansvar för cirkulär omställning kopplat till ekonomisk fastighetsförvaltning.
- Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom ekonomisk förvaltning.
- Metoder för att utvärdera och dokumentera utförda åtgärder inom administrativ förvaltning.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller tillsyn och underhåll av skyddsrum och skalskydd.
- Rutiner för tillsyn och underhåll, däribland avfallshantering, återvinning och inomhusklimat.
- Rutiner för systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd.
- Kommunikationens komplexitet utifrån sociala, kulturella och fysiska faktorer, till exempel identitet, bakgrund och kroppsspråk samt utifrån rådande situation. Konflikthantering.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiska frågor som gäller information och informationskanaler.
- System och utrustning för att söka, hämta och ta emot information samt för att presentera och kommunicera information.
- System och utrustning för driftövervakning och statuskontroll av fastigheter samt övervakning av lokaler och ytor.
- Färdighetsträning i vardagliga situationer utifrån egna planeringsupplägg inom teknisk, ekonomisk och administrativ fastighetsförvaltning som utgår från perspektiv på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
- Planering och genomförande av utvecklingsprojekt.
- Framtagande och förmedling av muntlig och skriftlig information till olika individer och målgrupper, till exempel ägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster i olika sammanhang och distribueringskanaler.
- Utvärdering och dokumentation av genomförda planeringsupplägg med plan för förbättringar i arbetsprocessen.
- Reflektion över den egna attitydens påverkan på servicens kvalitet och över personlig service som konkurrensmedel.
- Kommunikation med fackspråk i tal och skrift.
- Samverkan och kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang, till exempel i kontakt med fastighetsägare, brukare, entreprenörer och hyresgäster.
- Hantering av reaktioner i servicesituationer i vanligt förekommande konfliktsituationer.