Finsnickeri – teknik Nivå 1 (FINN1000X)
Information
- Gå till ämne, Finsnickeri – teknik
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet finsnickeri – teknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Finsnickeriprocessen
- Övergripande om tillverkningsprocessen, däribland om hur vanligt förekommande verktyg och maskiner används i olika arbetsprocesser inom finsnickeri.
- Övergripande om olika materials egenskaper och användningsområden.
- Övergripande om arbetsplaneringar samt om hur de upprättas och tolkas.
- Övergripande om vanligt förekommande termer i tillverkningsprocesser, däribland olika termer för vanligt förekommande standarder inom finsnickeri och ritningar.
- Vanligt förekommande metoder för visualisering av idéer och tänkta resultat, däribland skisstekniker och rittekniker för att skapa enkla ritningar.
- Övergripande om resursanvändning i relation till hållbarhet, till exempel hantering och återanvändning av material, förvaring av material, minimering av spill samt sortering av restprodukter.
Planering och utförande
- Tolkning av vanligt förekommande ritningar och arbetsbeskrivningar.
- Planering och beräkning av materialuttag, till exempel rutiner för upprättande av kapnota.
- Enklare planering av arbetsuppgifter, till exempel för tillverkning av en produkt.
- Grundläggande snickeritekniker för bearbetning, däribland mätning, kapning, klyvning och hyvling.
- Tillverkning av en enklare produkt med tekniker som limfog, sammansättning och ytbehandling.
- Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
- Dokumentation före, under och efter utfört arbete.
- Utvärdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.
Hantering av material och utrustning
- Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
- Materialval utifrån materialets egenskaper, däribland materialets rörelse.
- Hantering och användning av material i tillverkningsprocessen, däribland bedömning och sortering utifrån kvalitet och användningsområde.
- Tolkning av information i säkerhetsdatablad.
- Val och hantering av vanligt förekommande verktyg och maskiner som används i tillverkningsprocessen. Verktygs och maskiners användningsområden och funktion, till exempel kap- och klyvsåg samt rikt- och planhyvel.
- Hantering och inställningar av stationära träbearbetningsmaskiner, handmaskiner, handverktyg och övrig utrustning.
Säkerhet
- Arbetsmiljöplanens och arbetsmiljöavtalens syfte, till exempel avsikten att minska arbetsrelaterad ohälsa.
- Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten, till exempel föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
- Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
- Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, kemikalier, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
- Vikten av ansvarstagande i yrkesrollen och på arbetsplatsen.
- Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
- Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt-lungräddning).
- Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.
Samverkan och kommunikation
- Fackspråk på svenska och engelska.
- Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
- Samverkan, samarbete och kommunikation på arbetsplatsen.