Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Finsnickeri – teknik Nivå 1 (FINN1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet finsnickeri – teknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Finsnickeriprocessen

  • Övergripande om tillverkningsprocessen, däribland om hur vanligt förekommande verktyg och maskiner används i olika arbetsprocesser inom finsnickeri.
  • Övergripande om olika materials egenskaper och användningsområden.
  • Övergripande om arbetsplaneringar samt om hur de upprättas och tolkas.
  • Övergripande om vanligt förekommande termer i tillverkningsprocesser, däribland olika termer för vanligt förekommande standarder inom finsnickeri och ritningar.
  • Vanligt förekommande metoder för visualisering av idéer och tänkta resultat, däribland skisstekniker och rittekniker för att skapa enkla ritningar.
  • Övergripande om resursanvändning i relation till hållbarhet, till exempel hantering och återanvändning av material, förvaring av material, minimering av spill samt sortering av restprodukter.

Planering och utförande

  • Tolkning av vanligt förekommande ritningar och arbetsbeskrivningar.
  • Planering och beräkning av materialuttag, till exempel rutiner för upprättande av kapnota.
  • Enklare planering av arbetsuppgifter, till exempel för tillverkning av en produkt.
  • Grundläggande snickeritekniker för bearbetning, däribland mätning, kapning, klyvning och hyvling.
  • Tillverkning av en enklare produkt med tekniker som limfog, sammansättning och ytbehandling.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation före, under och efter utfört arbete.
  • Utvärdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Materialval utifrån materialets egenskaper, däribland materialets rörelse.
  • Hantering och användning av material i tillverkningsprocessen, däribland bedömning och sortering utifrån kvalitet och användningsområde.
  • Tolkning av information i säkerhetsdatablad.
  • Val och hantering av vanligt förekommande verktyg och maskiner som används i tillverkningsprocessen. Verktygs och maskiners användningsområden och funktion, till exempel kap- och klyvsåg samt rikt- och planhyvel.
  • Hantering och inställningar av stationära träbearbetningsmaskiner, handmaskiner, handverktyg och övrig utrustning.

Säkerhet

  • Arbetsmiljöplanens och arbetsmiljöavtalens syfte, till exempel avsikten att minska arbetsrelaterad ohälsa.
  • Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten, till exempel föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, kemikalier, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Vikten av ansvarstagande i yrkesrollen och på arbetsplatsen.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
  • Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt-lungräddning).
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan, samarbete och kommunikation på arbetsplatsen.
search