Modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) Nivå 2 (FINY2000X)
Information
- Gå till ämne, Modersmål – finska som andraspråk (fortsättning)
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-05-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad finska, i varierande tempo, från olika medier.
- Talad finska som är berättande, förklarande och argumenterande, till exempel reportage och debatter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang i talad finska samt för att anpassa lyssnande till framställningens form och innehåll.
- Samtal om aktuella och bekanta ämnesområden med anknytning till kultur- och samhällsliv samt elevernas utbildning.
- Muntlig framställning i och inför grupp, däribland beskrivande, informerande och argumenterande framställning.
- Strategier för att bidra till och aktivt medverka i diskussioner och skriftlig interaktion, till exempel att ställa följdfrågor, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
- Strategier för att få fram sitt budskap i olika typer av kommunikationssituationer samt hur kommunikationen kan anpassas till syfte, mottagare och sammanhang.
- Skriftlig framställning av texter som är berättande, beskrivande och argumenterande. Bearbetning av egna skriftliga framställningar. Citat- och referatteknik.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av och samtal om skönlitterära texter på finska.
- Läsning av och samtal om sakprosa på finska, till exempel argumenterande texter.
- Strategier för att i egen produktion och interaktion uttrycka sig med tydlighet, variation och flyt.
- Uttal, ord, kollokationer, grammatiska strukturer och stavning i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang skapas i finskan genom meningsbyggnad, ord, fraser och kollokationer.
- Hur sambandsord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
- Informationssökning i olika typer av källor samt värdering av informationens trovärdighet och relevans.
- Språklig variation, till exempel variation som har att göra med ålder och kön.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Förutsättningar för språkrevitalisering och åtgärder för att stärka de nationella minoritetsspråken.
- Nedslag i den historiska utvecklingen av finska.
- Sverigefinsk kultur, historiskt och i nutid. Några sverigefinska kulturutövare, till exempel bildkonstnärer och musiker, samt estetiska uttryck inom sverigefinsk kultur. Jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.