Florist – komposition och försäljning Nivå 3 (FLOS3000X)
Information
- Gå till ämne, Florist – komposition och försäljning
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
Planering, utförande och utvärdering
- Planering och utförande av utvecklade floristiska arbeten utifrån skiftande ändamål med fokus på komposition och resultatets kvalitet.
- Utvecklade floristiska arbeten med kombinerade tekniker, däribland limning, nålning, surrning, rankning och arrangemangsteknik.
- Analys av planerat ändamål för att välja och variera floristiska verkningsmedel.
- Skiss- och visualiseringsteknik samt fackspråk för att kommunicera om arbetsprocessen, idéer och utformning.
- Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Floristiska material
- Levande botaniska material, tekniska hjälpmedel och dekorationsmaterial samt deras funktion och användningsområden.
- Hur olika material och tekniska hjälpmedel hanteras, däribland varuvård.
- Material och produkters namn, ursprung, uppbyggnad och egenskaper samt deras påverkan på miljö och hälsa.
Material- och kostnadsberäkning
- Tid-, material- och kostnadsberäkning utifrån ändamål eller sammanhang.
- Inköpsplanering.
Säkert och hållbart arbete
- Säkra och hållbara arbetssätt, däribland hur ohälsa och olycksfall kan förebyggas.
- Skötsel av egen arbetsyta och gemensamma arbetsutrymmen.
- Materialhantering med hänsyn till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Marknadsföring, försäljning och service
- Analoga och digitala tekniker för presentation och marknadsföring av floristiska arbeten.
- Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad försäljning och service.
- Säljetik. Hur eventuella motsättningar mellan god säljetik och ökad lönsamhet kan hanteras.
- Kommunikation och varuexponering av floristiska arbeten ur ett säljfrämjande perspektiv.
- Planering av produktval och prissättning.
Historik och utveckling
- Stilepoker och stilutveckling. Trendtolkningar och analyser av hur dagens floristhantverk och aktuella trender kan kopplas till ett historiskt ursprung.
- Olika branschaktörer, yrkesorganisationer och samarbetspartners inom floristsektorn.
- Floristyrkets karriärmöjligheter nationellt och internationellt.