Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Florist – komposition och försäljning Nivå 3 (FLOS3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Planering, utförande och utvärdering

  • Planering och utförande av utvecklade floristiska arbeten utifrån skiftande ändamål med fokus på komposition och resultatets kvalitet.
  • Utvecklade floristiska arbeten med kombinerade tekniker, däribland limning, nålning, surrning, rankning och arrangemangsteknik.
  • Analys av planerat ändamål för att välja och variera floristiska verkningsmedel.
  • Skiss- och visualiseringsteknik samt fackspråk för att kommunicera om arbetsprocessen, idéer och utformning.
  • Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.

Floristiska material

  • Levande botaniska material, tekniska hjälpmedel och dekorationsmaterial samt deras funktion och användningsområden.
  • Hur olika material och tekniska hjälpmedel hanteras, däribland varuvård.
  • Material och produkters namn, ursprung, uppbyggnad och egenskaper samt deras påverkan på miljö och hälsa.

Material- och kostnadsberäkning

  • Tid-, material- och kostnadsberäkning utifrån ändamål eller sammanhang.
  • Inköpsplanering.

Säkert och hållbart arbete

  • Säkra och hållbara arbetssätt, däribland hur ohälsa och olycksfall kan förebyggas.
  • Skötsel av egen arbetsyta och gemensamma arbetsutrymmen.
  • Materialhantering med hänsyn till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Marknadsföring, försäljning och service

  • Analoga och digitala tekniker för presentation och marknadsföring av floristiska arbeten.
  • Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad försäljning och service.
  • Säljetik. Hur eventuella motsättningar mellan god säljetik och ökad lönsamhet kan hanteras.
  • Kommunikation och varuexponering av floristiska arbeten ur ett säljfrämjande perspektiv.
  • Planering av produktval och prissättning.

Historik och utveckling

  • Stilepoker och stilutveckling. Trendtolkningar och analyser av hur dagens floristhantverk och aktuella trender kan kopplas till ett historiskt ursprung.
  • Olika branschaktörer, yrkesorganisationer och samarbetspartners inom floristsektorn.
  • Floristyrkets karriärmöjligheter nationellt och internationellt.
search