Florist – komposition och försäljning Nivå 4 (FLOS4000X)
Information
- Gå till ämne, Florist – komposition och försäljning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:
Planering, utförande och utvärdering
- Detaljerad planering och utförande av komplexa floristiska arbeten med varierade floristiska tekniker utifrån skiftande ändamål.
- Kombinerade floristiska tekniker, däribland bindning, lindning och stickteknik.
- Tilläggstekniker, till exempel limning, nålning, surrning, rankning och arrangemangsteknik.
- Analys av planerat ändamål och uttryck.
- Skiss- och visualiseringsteknik samt fackspråk för att kommunicera om arbetsprocessen, idéer och utformning.
- Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Floristiska material
- Levande botaniska material, tekniska hjälpmedel och dekorationsmaterial samt deras funktion och användningsområden. Hur olika material och tekniska hjälpmedel hanteras.
- Material och produkters namn, ursprung, uppbyggnad och egenskaper samt deras påverkan på miljö och hälsa.
Material- och kostnadsberäkning
- Tid-, material- och kostnadsberäkning.
- Inköpsplanering utifrån ändamål och sammanhang samt med hänsyn till hållbarhet och kostnadseffektivitet.
Säkert och hållbart arbete
- Säkra och hållbara arbetssätt.
- Skötsel av egen arbetsyta och gemensamma arbetsutrymmen.
- Materialhantering med hänsyn till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Marknadsföring, försäljning och service
- Analoga och digitala tekniker för presentation och marknadsföring av floristiska arbeten.
- Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad försäljning och service samt lösningsfokuserat agerande i servicesituationer.
- Säljarbete utifrån ansvarsfull säljetik samt försäljningstekniker.
- Säljmiljöns byggstenar samt kommunikation och varuexponering ur ett säljfrämjande perspektiv.
- Planering och prissättning av varor och tjänster.
Historik och utveckling
- Floristhantverktes historia och dess utveckling genom stilepokerna, däribland utvecklingen av tekniker, material och uttryck.
- Floristyrkets karriärmöjligheter och möjlig breddning inom yrkesområdet.