Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Florist – komposition och försäljning Nivå 4 (FLOS4000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet florist – komposition och försäljning på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:

Planering, utförande och utvärdering

  • Detaljerad planering och utförande av komplexa floristiska arbeten med varierade floristiska tekniker utifrån skiftande ändamål.
  • Kombinerade floristiska tekniker, däribland bindning, lindning och stickteknik.
  • Tilläggstekniker, till exempel limning, nålning, surrning, rankning och arrangemangsteknik.
  • Analys av planerat ändamål och uttryck.
  • Skiss- och visualiseringsteknik samt fackspråk för att kommunicera om arbetsprocessen, idéer och utformning.
  • Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.

Floristiska material

  • Levande botaniska material, tekniska hjälpmedel och dekorationsmaterial samt deras funktion och användningsområden. Hur olika material och tekniska hjälpmedel hanteras.
  • Material och produkters namn, ursprung, uppbyggnad och egenskaper samt deras påverkan på miljö och hälsa.

Material- och kostnadsberäkning

  • Tid-, material- och kostnadsberäkning.
  • Inköpsplanering utifrån ändamål och sammanhang samt med hänsyn till hållbarhet och kostnadseffektivitet.

Säkert och hållbart arbete

  • Säkra och hållbara arbetssätt.
  • Skötsel av egen arbetsyta och gemensamma arbetsutrymmen.
  • Materialhantering med hänsyn till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Marknadsföring, försäljning och service

  • Analoga och digitala tekniker för presentation och marknadsföring av floristiska arbeten.
  • Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad försäljning och service samt lösningsfokuserat agerande i servicesituationer.
  • Säljarbete utifrån ansvarsfull säljetik samt försäljningstekniker.
  • Säljmiljöns byggstenar samt kommunikation och varuexponering ur ett säljfrämjande perspektiv.
  • Planering och prissättning av varor och tjänster.

Historik och utveckling

  • Floristhantverktes historia och dess utveckling genom stilepokerna, däribland utvecklingen av tekniker, material och uttryck.
  • Floristyrkets karriärmöjligheter och möjlig breddning inom yrkesområdet.
search