Företagsekonomi Nivå 3 (FOET3000X)
Information
- Gå till ämne, Företagsekonomi
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet företagsekonomi på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar med fokus på betydelsen av hållbart företagande för miljö- och klimatpåverkan, människors levnadsvillkor och mänskliga rättigheter samt för företagens utveckling och lönsamhet.
- Internationella målsättningar och överenskommelser inom området hållbar utveckling.
- Lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden.
- Affärsplanens funktion och uppbyggnad.
- Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån en analys av marknad, målgrupp och ett företags förutsättningar.
- Metoder för marknadsföring av ett företags varor eller tjänster.
- Budgetering och kalkylering med utgångspunkt i affärsplanens mål och strategi genom formulering av konkreta och mätbara mål som kan följas upp. Att välja kalkylmetod och relevant information som underlag för kalkyler samt att bedöma kalkylresultatens användbarhet i en beslutssituation.
- Redovisning, räkenskapsanalys och bokslut.
- Digitala verktyg för kalkylering och redovisning.
- Hur ett företag kan finansiera sin verksamhet. Beräkning av kapitalbehov utifrån analys av olika finansiella nyckeltal, däribland soliditet och likviditet. Digital teknik för beräkning, simulering och uppbyggnad av kalkylmodeller.
- De finansiella marknaderna och de finansiella institutionerna samt deras roll och funktion.
- Metoder och teorier som används i företagens ledning, styrning och organisation. Ledarskap och organisation med demokratiska värderingar, jämställdhet och etisk medvetenhet som grund.
- Hur företagsekonomiska problem kan identifieras och analyseras. Analys av ett företagsekonomiskt problem med utgångspunkt i individens, företagets eller samhällets perspektiv och med hjälp av företagsekonomiska teorier.