Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Företagsekonomi Nivå 3 (FOET3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet företagsekonomi på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar med fokus på betydelsen av hållbart företagande för miljö- och klimatpåverkan, människors levnadsvillkor och mänskliga rättigheter samt för företagens utveckling och lönsamhet.
  • Internationella målsättningar och överenskommelser inom området hållbar utveckling.
  • Lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden.
  • Affärsplanens funktion och uppbyggnad.
  • Hur affärsidéer, marknads- och säljplaner kan utformas utifrån en analys av marknad, målgrupp och ett företags förutsättningar.
  • Metoder för marknadsföring av ett företags varor eller tjänster.
  • Budgetering och kalkylering med utgångspunkt i affärsplanens mål och strategi genom formulering av konkreta och mätbara mål som kan följas upp. Att välja kalkylmetod och relevant information som underlag för kalkyler samt att bedöma kalkylresultatens användbarhet i en beslutssituation.
  • Redovisning, räkenskapsanalys och bokslut.
  • Digitala verktyg för kalkylering och redovisning.
  • Hur ett företag kan finansiera sin verksamhet. Beräkning av kapitalbehov utifrån analys av olika finansiella nyckeltal, däribland soliditet och likviditet. Digital teknik för beräkning, simulering och uppbyggnad av kalkylmodeller.
  • De finansiella marknaderna och de finansiella institutionerna samt deras roll och funktion.
  • Metoder och teorier som används i företagens ledning, styrning och organisation. Ledarskap och organisation med demokratiska värderingar, jämställdhet och etisk medvetenhet som grund.
  • Hur företagsekonomiska problem kan identifieras och analyseras. Analys av ett företagsekonomiskt problem med utgångspunkt i individens, företagets eller samhällets perspektiv och med hjälp av företagsekonomiska teorier.
search