Fordonsskadereparationer Nivå 1 (FORP1000X)
Information
- Gå till ämne, Fordonsskadereparationer
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet fordonsskadereparationer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Orientering om olika arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmoment samt arbetsmiljöer i en fordonsskadereparationsverkstad.
- Orientering om skadereglering och dess hela process från uppkommen fordonsskada till åtgärdat och leveransklart fordon.
- Orientering om olika skadetyper på olika typer av fordons yttre och inre karossdetaljer.
- Orientering om högvoltsystem i fordon samt risker i samband med reparationer av elektrifierade fordon.
- Orientering om flerbränslesystem i fordon samt risker i samband med reparationer av flerbränslefordon.
- Orientering om olika monterings- och sammanfogningsdetaljer avsedda för yttre och inre beklädnadsdetaljer samt metoder för demontering och montering.
- Faktorer för planering och val av arbetsmetoder som är anpassade för olika fordonsskadereparationer, däribland demontering samt riktning och inpassning av yttre karossdetaljer.
- Metoder för enklare sammanfogning av yttre karossdetaljer av plåt, däribland limning, svetsning och lödning.
- Hur kostnader för drift och underhåll av fordonsskadeverkstadens lokaler och utrustning påverkar verksamheten samt vilka konsekvenser driftsstörning och bristande underhåll kan leda till.
- Resursutnyttjande med hänsyn till ekonomi och miljö vid användning av produkter, material och kemikalier samt vid destruktion av restprodukter.
- Fordonsskadeverkstadens brandredskap, nödstopp, utrymningsvägar och brandceller samt hur personer som vistas i lokalen ska agera vid brand.
- Orientering om rutiner, lagar och regler som tillämpas i fordonsskadeverkstaden, däribland vid arbete med hälsofarliga ämnen och produkter.
- Metoder för att upprätthålla säkerheten på arbetsplatsen samt hur person- och egendomsskador kan undvikas.
- Ergonomiska arbetsmetoder samt metoder för riskbedömningar, såväl för den övergripande arbetsmiljön som vid olika specifika arbetsmoment.
- Orientering om digitala informationssystem, varuinformationsblad och övrig teknisk information på svenska och engelska samt hur dessa används vid olika typer av fordonsskadereparationer.
- Orientering om verktyg, utrustning, förbrukningsmaterial och kemikalier samt om hur dessa används i samband med fordonsskadereparationer, däribland olika svetsaggregat och tillsatsmaterial.
- Enklare skadebearbetning av yttre karossdetaljer av olika material till formriktighet under laborativa former.
- Enklare demonterings- och monteringsarbeten av olika typer av fordons- och karossdetaljer enligt fordonstillverkarens anvisningar under laborativa former, däribland dörrklädsel och stötfångare.
- Enklare sammanfogning av yttre karossdetaljer av plåt under laborativa former, däribland limning, svetsning och lödning.
- Användning av digitala informationssystem, varuinformationsblad och övrig teknisk information på svenska och engelska i samband med olika typer av enklare skadebearbetning samt vid demontering och montering under laborativa former.
- Användning och vård av verktyg och övrig utrustning i samband med enklare skadebearbetning samt vid demontering och montering under laborativa former.
- Arbete och samarbete på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser, däribland vid arbete med hälsofarliga ämnen och produkter.
- Hantering av farliga ämnen på ett säkert och miljövänligt sätt samt destruktion av restprodukter med hänsyn till ekonomi och miljö.
- Metoder för struktur, ordning och effektiv arbetsmiljö i samband med olika arbetsuppgifter samt med hänsyn till kundens egendom.
- Användning av tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt metoder för god kommunikation med medarbetare och kunder.