Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Försäljning och kundservice Nivå 3 (FORS3000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Strategier för kundorienterat, målinriktat och framgångsrikt försäljningsarbete samt innebörden av kundens totala köpupplevelse.
  • Kundservice och upplevelser mellan kund och företag.
  • Kund- och säljpsykologi, däribland hur attityder, förhållningssätt och värderingar kan påverka försäljningssituationer.
  • Metoder för ökad försäljning, till exempel genom merförsäljning eller snittköp.
  • Praktisk säljkommunikation, till exempel produktdemonstrationer.
  • Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området.
  • Hur utvärdering av försäljningsarbete kan genomföras.
  • Retorik och presentationsteknik inom försäljning.
  • Kommunikation och yrkesetiska förhållningssätt genom olika medier i sälj- och kundservicesituationer.
search