Försäljning och kundservice Nivå 4 (FORS4000X)
Information
- Gå till ämne, Försäljning och kundservice
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika affärsmodeller, däribland marknadsanalys, affärsprocess, kundkrets- och intäktsanalys samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
- Kund- och säljpsykologi, den egna säljstilen samt fördjupning i kundmönster och kundbeteenden.
- Säljarbete via säljstyrning och säljledning.
- Strategier för att utvecklas som säljare, däribland förhandlingstekniker och projektledning.
- Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området. Orientering om lagar och andra bestämmelser i andra länder och internationellt inom området, till exempel inom EU.
- Hur utvärdering och utveckling av försäljningsarbete kan genomföras.
- Retorik och presentationsteknik för säljbudskap i olika försäljningskanaler samt kommunikation och yrkesetik i olika affärskulturer.