Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Försäljning och kundservice Nivå 4 (FORS4000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika affärsmodeller, däribland marknadsanalys, affärsprocess, kundkrets- och intäktsanalys samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
  • Kund- och säljpsykologi, den egna säljstilen samt fördjupning i kundmönster och kundbeteenden.
  • Säljarbete via säljstyrning och säljledning.
  • Strategier för att utvecklas som säljare, däribland förhandlingstekniker och projektledning.
  • Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området. Orientering om lagar och andra bestämmelser i andra länder och internationellt inom området, till exempel inom EU.
  • Hur utvärdering och utveckling av försäljningsarbete kan genomföras.
  • Retorik och presentationsteknik för säljbudskap i olika försäljningskanaler samt kommunikation och yrkesetik i olika affärskulturer.
search