Frisör – behandling Nivå 2 (FRIB2000X)
Information
- Gå till ämne, Frisör – behandling
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet frisör – behandling på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Salongsarbete och behandlingar på kunder och modeller med olika hårtyper, hårlängder, siluetter och former, däribland kombinerade klipp-, skägg- och designtekniker samt färgförändrande behandlingar med fokus på kvalitet.
- Strukturförändrande behandlingar, däribland val och utförande av tekniker utifrån önskat resultat.
- Långhårsuppsättningar med fokus på kvalitet, hållbarhet, form och balans.
- Användning av fackspråk och strukturritning vid planering och utvärdering av arbetsprocess och resultat samt vid kommunikation med kunder och leverantörer.
- Planering av arbete utifrån kundens önskemål och utgångsläge med fokus på tidsåtgång och effektivisering av arbetet.
- Användning av färg- och formlära i skapandeprocessen för att höja kvaliteten på resultatet.
- Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid kundbehandling, försäljning och service, däribland användning av kundregister och betalsystem.
- Tillämpning av säljetik, däribland kroppsspråkets betydelse och kulturella skillnader i kommunikation med kunder.
- Planering och hantering av inköp samt prissättning av produkter, varor och behandlingar.
- Säkra, hållbara och hygieniska arbetssätt, däribland hur eget agerande kan påverka gruppens arbetsklimat och hur god hälsa kan främjas.
- Skötsel av egen och gemensam arbetsyta.
- Konsekvenser av bristande hygien och arbetsmiljö.
- Frisöryrkets karriärmöjligheter nationellt och internationellt samt aktuella yrkesprov, däribland gesäll- och mästarbrev.
- Hur frisöryrkets historia har påverkat dagens yrkesutövande.
- Centrala stilepoker och trender som påverkat frisyrmodet.