Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fritid och friskvård Nivå 1 (FRID1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet fritid och friskvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Affärsidéer och verksamhetsidéer gällande olika verksamheter.
  • Marknadsföring och försäljning av tjänster och varor.
  • Verksamhetsmål, organisation, ekonomi, planering, uppföljning och utvärdering av olika fritids-och friskvårdsverksamheter.
  • Riktlinjer, lagar och andra bestämmelser som gäller fritids-, bad- och friskvårdsverksamheter.
  • Bestämmelser, rutiner och praxis när det gäller arbetsmiljö, förebyggande säkerhetsarbete, säkerhetsrutiner och yrkesetik.
  • Hur ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt hälsa kan beaktas vid val av arbetssätt och material.
  • Badbevakning och livräddning.
  • Första hjälpen med D-HLR (hjärt-lungräddning med defibrillering).
  • Krishantering i yrkesrollen.
  • Riskanalyser och upprätthållande av ordning och säkerhet.
  • Utförande av vanligt förekommande arbetsuppgifter vid fritids- och friskvårdsverksamheter, däribland skötsel och drift av olika anläggningar, både självständigt och i samarbete med andra.
  • Skötsel och användning av teknik och utrustning vid fritids- och friskvårdsanläggningar, däribland för badbevakning och livräddning vid bad- och friskvårdsanläggningar.
  • Hur marknadsföring, försäljning, kundkontakt, service och värdskap kan anpassas för olika målgrupper utifrån gällande yrkesetik.
  • Planering, pedagogiskt genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter.
  • Hur aktiviteter för olika målgrupper kan anpassas, planeras och genomföras på ett pedagogiskt sätt.
  • Hur utrustning och redskap kan anpassas för att stödja och stimulera deltagande.
  • Hur tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar kan skapas inom fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Kommunikation i mötet med olika målgrupper i enlighet med verksamhetens mål för service och värdskap.
  • Kommunikation och samarbete i arbetslag och i samverkan med olika samarbetspartners.
  • Pedagogiskt ledarskap i olika situationer.
search