Fritid och friskvård Nivå 1 (FRID1000X)
Information
- Gå till ämne, Fritid och friskvård
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids- och friskvårdsverksamheter.
- Affärsidéer och verksamhetsidéer gällande olika verksamheter.
- Marknadsföring och försäljning av tjänster och varor.
- Verksamhetsmål, organisation, ekonomi, planering, uppföljning och utvärdering av olika fritids-och friskvårdsverksamheter.
- Riktlinjer, lagar och andra bestämmelser som gäller fritids-, bad- och friskvårdsverksamheter.
- Bestämmelser, rutiner och praxis när det gäller arbetsmiljö, förebyggande säkerhetsarbete, säkerhetsrutiner och yrkesetik.
- Hur ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt hälsa kan beaktas vid val av arbetssätt och material.
- Badbevakning och livräddning.
- Första hjälpen med D-HLR (hjärt-lungräddning med defibrillering).
- Krishantering i yrkesrollen.
- Riskanalyser och upprätthållande av ordning och säkerhet.
- Utförande av vanligt förekommande arbetsuppgifter vid fritids- och friskvårdsverksamheter, däribland skötsel och drift av olika anläggningar, både självständigt och i samarbete med andra.
- Skötsel och användning av teknik och utrustning vid fritids- och friskvårdsanläggningar, däribland för badbevakning och livräddning vid bad- och friskvårdsanläggningar.
- Hur marknadsföring, försäljning, kundkontakt, service och värdskap kan anpassas för olika målgrupper utifrån gällande yrkesetik.
- Planering, pedagogiskt genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter.
- Hur aktiviteter för olika målgrupper kan anpassas, planeras och genomföras på ett pedagogiskt sätt.
- Hur utrustning och redskap kan anpassas för att stödja och stimulera deltagande.
- Hur tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar kan skapas inom fritids- och friskvårdsverksamheter.
- Kommunikation i mötet med olika målgrupper i enlighet med verksamhetens mål för service och värdskap.
- Kommunikation och samarbete i arbetslag och i samverkan med olika samarbetspartners.
- Pedagogiskt ledarskap i olika situationer.