Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Grafisk kommunikation Nivå 2 (GRAI2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Grafisk formgivning, layout och komposition

  • Typografi inom olika genrer samt typografiska regler och normer inom olika områden och medier.
  • Layoutens betydelse för budskapet och upplevelsen av budskapet. Gestaltpsykologi och perception.
  • Färganvändning för att förstärka och förtydliga budskap.

Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser

  • Historiska och samtida tongivande grafiska stilar samt olika budskap och deras relation till kontext, målgrupp och omgivande samhälle.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Skapandeprocessen

  • Planering i processen, till exempel projektscheman, milstolpar och överlämningar.
  • Funktioner inom det grafiska området och deras inbördes förhållande, däribland olika företag och roller som är involverade i utvecklingen av grafiska produkter, deras uppdrag och expertis. Arbete efter givna ramar.
  • Layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogram och anpassning till tekniska specifikationer samt kontroll och kvalitetssäkring, till exempel av inställningar och upplösning.
  • Grafiska manualer och grafisk profil för till exempel varumärken.
  • Begrepp och fackspråk inom arbetsflöden och i kund- och leverantörskontakter.

Teorier och budskap

  • Analys av grafisk kommunikation utifrån vetenskapliga modeller och begrepp inom bild-, kommunikations- och marknadsföringsteori, till exempel semiotik och bildretorik.
  • Bedömning av grafiska produkter och deras visuella budskap utifrån målgruppsanpassning, idéhöjd och kongenialitet samt i relation till syfte och kontext.
search