Instrument eller sång Nivå 2 (INSR2000X)
Information
- Gå till ämne, Instrument eller sång
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i instrument eller sång på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Musicerande och instudering
- Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, till exempel utförandepraxis vid tekniska övningsmoment. Målstyrd färdighetsträning.
- Spel eller sång efter noter och på gehör, utvecklade notbilder och a prima vista-läsning.
- Musikalitet, konstnärlighet och personligt uttryck, däribland artikulation och frasering, musikaliska ställningstaganden, klang och rytmiska variationer.
- Repertoar för det egna instrumentet i stigande svårighetsgrad, både brett och genrespecifikt.
- Improvisation, till exempel genom styrd eller fri form efter stil och genre, eller för musikalisk träning.
- Strategier och metoder för musikalisk instudering och övning, till exempel identifiering och lösning av speltekniska svårigheter.
Tolkning och kommunikation
- Musikalisk tolkning, stil och form, både brett och genrespecifikt.
- Praktisk tillämpning av musikteori, till exempel genom steganalys, funktionsanalys, form och gehör.
- Musikalisk kommunikation vid framföranden.
- Metoder för mental träning och stresshantering inför och vid framträdanden.
- Konserter och andra former av publikframträdanden samt scennärvaro.
- Metoder för och genomförande av repetitionsarbete med ackompanjatör eller medmusiker.
Instrument, teknik och arbetsmiljö
- Instrumentets eller röstens egenskaper, förutsättningar och möjligheter för olika sammanhang och ljudbilder.
- Arbetsmiljö vid musikutövning på olika platser, däribland ergonomi och rörelser, medhörning och ljudnivåer. Hållbarhet för musiker, däribland förebyggande av muskulära problem.
- Hantering av för ändamålet tillhörande kringutrustning.