Kinesiska – fördjupning Nivå 1 (KINF1000X)
Information
- Gå till ämne, Kinesiska – fördjupning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet kinesiska – fördjupning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, även med inslag av regional variation, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
- Sånger och dikter.
- Olika typer av meddelanden och information, till exempel enkla nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att identifiera och värdera innehåll i ett urval av muntliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
- Hur vanliga sammanbindande ord och uttryck används för att skapa språkligt sammanhängande helheter.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Samtal och diskussion för kontakt och kommunikation.
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, formulera om, förklara, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier.
- Berättelser och annan fiktion samt dikter.
- Meddelanden och information, till exempel notiser och reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa läsning till textens form och innehåll.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
- De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer, ord och fasta språkliga uttryck i de texter som eleverna möter.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Skrivande för kontakt och kommunikation.
- Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
- Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att underlätta skriftlig interaktion, även digital.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.