Kinesiska – fördjupning Nivå 3 (KINF3000X)
Information
- Gå till ämne, Kinesiska – fördjupning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet kinesiska – fördjupning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden.
- Vardagliga situationer samt intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
- Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
- Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Muntlig reception
- Talat språk, främst i måttligt tempo, även med inslag av regional och sociolektal variation, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel samtal och intervjuer.
- Skönlitteratur och annan fiktion, även i filmatiserad form.
- Sånger och dikter.
- Olika typer av meddelanden och information, även nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att identifiera och värdera innehåll i muntliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, grammatiska strukturer samt ord med olika stilvärden och fasta språkliga uttryck, i det språk som eleverna möter.
- Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Samtal och diskussion där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor, lyssna aktivt, formulera om, förklara och bidra med nya infallsvinklar.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Texter, främst enkla, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel enkla nyheter.
- Berättelser och annan fiktion samt exempel på äldre litteratur.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa läsning till textens form, innehåll och syfte.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Sökning och värdering av innehåll i ett urval av skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.
- De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer, ord och fasta språkliga uttryck i de texter som eleverna möter.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Skrivande där eleverna berättar, beskriver och instruerar.
- Strategier för att bidra till och underlätta skriftlig interaktion, även digital, till exempel genom att formulera om, förklara och avsluta på ett artigt sätt.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.