Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Kinesiska – grund Nivå 1 (KING1000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet kinesiska – grund på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer och platser.
  • Åsikter och känslor.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Kinesiskans utbredning i världen.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i långsamt tempo, som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger.
  • Meddelanden och information.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika situationer.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
  • Språkliga företeelser, med betoning på uttal och toner samt ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga kommunikationen.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
  • Meddelanden och information, till exempel på skyltar.
  • Strategier för att använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
  • Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade skriftliga källor för att hitta till exempel datum, platser och namn, och för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter som eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och skrivna dialoger.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
search