Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Kinesiska – fortsättning Nivå 2 (KINO2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
  • Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Muntlig reception

  • Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
  • Sånger och dikter.
  • Meddelanden och information, till exempel i väderleksrapporter.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Olika sätt att identifiera enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda, fortsätta och avsluta olika typer av samtal.
  • Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.

Muntlig produktion och interaktion

  • Samtal för kontakt och kommunikation.
  • Instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
  • Uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
  • Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.

Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)

  • Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier.
  • Berättelser och annan fiktion.
  • Meddelanden och information, till exempel skyltar och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i texter.
  • Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
  • Sökning av enkel information i anvisade skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
  • De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer i de texter som eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.

Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)

  • Skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
  • Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
  • Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
  • Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
search