Kinesiska – fortsättning Nivå 2 (KINO2000X)
Information
- Gå till ämne, Kinesiska – fortsättning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-03-13
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet kinesiska – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är bekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer samt intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Muntlig reception
- Tydligt talat språk, främst i lugnt tempo, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier, till exempel dialoger, samtal och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i dramatiserad form.
- Sånger och dikter.
- Meddelanden och information, till exempel i väderleksrapporter.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att identifiera enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
- Språkliga företeelser, däribland uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, i det språk som eleverna möter.
- Hur olika formuleringar används för att inleda, fortsätta och avsluta olika typer av samtal.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk som eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Samtal för kontakt och kommunikation.
- Instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal.
- Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att bidra till och underlätta samtal.
- Uttal och toner, ord och fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga framställningar för att förtydliga, variera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Enkla texter som är instruerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier.
- Berättelser och annan fiktion.
- Meddelanden och information, till exempel skyltar och notiser.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i texter.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Sökning av enkel information i anvisade skriftliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.
- De förenklade tecknens användning och uppbyggnad samt språkliga företeelser, till exempel grammatiska strukturer i de texter som eleverna möter.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i olika typer av texter.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Skrivande för kontakt och kommunikation.
- Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande skrift.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Bearbetning av egna skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.