Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Konstarterna och samhället Nivå 2 (KONA2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Konstarterna och kulturbegreppet

  • Orientering i konstarternas historia till och med nutid.
  • Den nutida indelningen av konstarternas historia i epoker, vad som kännetecknar dessa samt problematisering av epokindelningar.
  • Kulturutövare och kulturella verk från olika epoker och för relevanta kultursfärer inom det valda konstnärliga området.
  • Orientering i aktuella samtida kulturuttryck och olika genrer samt fördjupning inom något relevant konstnärligt område.
  • Samband mellan samhällsförändringar, konstnärliga uttrycksformer och tankeströmningar under olika epoker.
  • Hur teknik och innovationer har påverkat och påverkar kulturutövandet och möjligheten att nå ut till en publik och det omgivande samhället.
  • Kulturbegreppets olika innebörder samt aspekter av det estetiska tänkandets historia och olika avgränsningar av begreppet kultur.
  • Olika föreställningar om etablerad kultur, populärkultur och folklig kultur genom historien.

Kreativa miljöer

  • Främjande faktorer för det kreativa, konstnärliga utövandet i olika miljöer, till exempel staden som kulturmiljö, både ur ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Villkoren för kreativ konstnärlig verksamhet, hur de har skiftat över tid och i olika miljöer samt betydelsen av genus, klass och annan grupptillhörighet eller social kategori.

Analys och tolkning

  • Konstens och kulturens förhållande till makt och överhet, till exempel i frågor som rör yttrandefrihet, demokrati och censur.
  • Analys och tolkning av samt fördjupade samtal om olika kultur- och konstföreteelser med hjälp av relevanta begrepp, metoder och teorier. Däribland tolkning av det egna skapande arbetet och analys av till exempel, hur normer, värderingar och maktordningar uttrycks i olika konstnärliga verk.
  • Särskilda uttrycksmedel i olika konstarter och samspelet mellan olika konstarter.
search