Kyl- och värmepumpsteknik Nivå 3 (KYLO3000X)
Information
- Gå till ämne, Kyl- och värmepumpsteknik
- Poäng: 200
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet kyl- och värmepumpsteknik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Äldre och nyare typer av kyl- och värmepumpsanläggningars uppbyggnad och funktion samt hur funktionen förhåller sig till energieffektivitet, energibesparing och energiackumulering.
- Köldmedier, köldbärare och värmebärare och deras egenskaper samt miljöpåverkan.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller arbeten med kylanläggningar.
- Miljö-, hälso- och säkerhetsaspekter avseende kylanläggningar.
- Trycksäkerhet vid provning och drift av kyl- och värmepumpsinstallationer.
- Planering av servicearbete enligt ritningar och manualer samt utifrån hantverksmässiga och estetiska krav.
- Genomförande av provdrift, uppmätning av driftdata och driftoptimering avseende köldmedietyp samt fyllnadsmängd.
- Genomförande av installationer och utbyte av komponenter vid service och läcksökning, förebyggande underhåll samt dokumentation av befintliga systems energieffektivitet.
- Kontroll och injustering av överhettning och underkylning i kylprocesser utifrån energieffektivitet och energibesparing.
- Arbete med hänsyn till arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Säkra arbetssätt i förhållande till andra människor, till exempel kunder och tredje person.
- Ergonomiskt riktiga arbetssätt.
- Utvärdering och dokumentation av utfört arbete.
- Egenkontroll av kyl- och värmepumpsaggregat.
- Val av material och komponenter för arbetet utifrån egenskaper och funktion samt ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
- Val och säker hantering av verktyg och utrustning för arbetet.
- Kontroll av mät- och styrutrustning i relation till arbetet.
- Samverkan och kommunikation med mottagaranpassning utifrån olika syften och i olika yrkessammanhang.
- Kommunikation på fackspråk i tal och skrift i arbetet.
- Situationsanpassat bemötande av kollegor och kunder.
- Situationsanpassat agerande utifrån faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, till exempel attityder och värderingar.