Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marknadsföring inom besöksnäringen Nivå 2 (MARN2000X)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY25
  • Gäller från: 2025-07-01
  • Senast ändrad: Ej angivet
  • Grundförfattning: Ej angivet
  • Ändringsförfattning: Ej angivet

Om nivån i ämnet

Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Utbud och efterfrågan.
  • Utveckling av marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • Byggande av ett varumärke och hur det hålls levande. Företagsprofilers betydelse och värde i all kommunikation.
  • Aktuella och relevanta marknadsföringsstrategier för informations- och kommunikationsteknik, till exempel digital och historieberättande marknadsföring.
  • Kundrelationens livscykel och köpprocess. Kundvärde och kundnytta.
  • Hantering av klagomål samt problemlösning och förebyggande arbete både fysiskt och digitalt, till exempel skapande av processer för klagomålshantering.
  • Relations- och transaktionsmarknadsföring.
  • Prissättning och presentation av tjänst, produkt eller aktivitet i olika kommunikationskanaler.
  • Konkurrentbevakning. Marknadspositionering, företagets unika konkurrensfördel eller säljfördel, däribland utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
  • Presentationsteknik, till exempel digital eller muntlig presentation, hisspresentation, pitch, storytelling eller annat presentationsmaterial.
  • Grafisk profil och marknadsföringsmaterial.
  • Utformning av en marknadsplan utifrån en affärsidé och målsättning.
  • Produktion och genomförande av målgruppsanpassade marknadsföringsaktiviteter, med särskild hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter samt uppföljning och utvärdering.
  • Omvärlds- och nulägesanalys av marknaden.
  • Marknadskommunikation som verktyg vid framtagande av säljstimulerande aktiviteter.
  • Riktad försäljning och kundvård med hänsyn till indirekta och direkta omvärldsfaktorer, till exempel marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
  • God marknadsföringssed. Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning. Utomrättsliga regler. Tvister mellan konsumenter och företag.
search