Marknadsföring inom besöksnäringen Nivå 2 (MARN2000X)
Information
- Gå till ämne, Marknadsföring inom besöksnäringen
- Poäng: 100
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-26
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om nivån i ämnet
Undervisningen i ämnet marknadsföring inom besöksnäringen på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Faktorer som påverkar affärsmöjligheter och lönsamhet. Utbud och efterfrågan.
- Utveckling av marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
- Byggande av ett varumärke och hur det hålls levande. Företagsprofilers betydelse och värde i all kommunikation.
- Aktuella och relevanta marknadsföringsstrategier för informations- och kommunikationsteknik, till exempel digital och historieberättande marknadsföring.
- Kundrelationens livscykel och köpprocess. Kundvärde och kundnytta.
- Hantering av klagomål samt problemlösning och förebyggande arbete både fysiskt och digitalt, till exempel skapande av processer för klagomålshantering.
- Relations- och transaktionsmarknadsföring.
- Prissättning och presentation av tjänst, produkt eller aktivitet i olika kommunikationskanaler.
- Konkurrentbevakning. Marknadspositionering, företagets unika konkurrensfördel eller säljfördel, däribland utifrån etiska förhållningssätt, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
- Presentationsteknik, till exempel digital eller muntlig presentation, hisspresentation, pitch, storytelling eller annat presentationsmaterial.
- Grafisk profil och marknadsföringsmaterial.
- Utformning av en marknadsplan utifrån en affärsidé och målsättning.
- Produktion och genomförande av målgruppsanpassade marknadsföringsaktiviteter, med särskild hänsyn till ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter samt uppföljning och utvärdering.
- Omvärlds- och nulägesanalys av marknaden.
- Marknadskommunikation som verktyg vid framtagande av säljstimulerande aktiviteter.
- Riktad försäljning och kundvård med hänsyn till indirekta och direkta omvärldsfaktorer, till exempel marknadsföringsaktiviteter med hänsyn till förutsättningar och trender samt för en hållbar utveckling.
- God marknadsföringssed. Lagar och andra bestämmelser inom marknadsföring och försäljning. Utomrättsliga regler. Tvister mellan konsumenter och företag.